The School of Adam’s First Son: Jawdat Said and non-violent Islam

457A7Cac787F4 Jawdat Said

With the increasing violence in the Arab and Muslim worlds, and with the global agenda focused so much on the issues of terrorism, Jawdat Said is a muslim thinker worth looking up again. The man has been consistently calling for a non-violent vision of Islam for the past 40 years.

By brother Bashar, who, unlike me, works as a ‘real’ journalist in Germany, just published his latest article (Arabic link. German version here) in the German-Islamic dialogue site Qantara.de, introducing Said’s stream of thought. The article originates from his Master’s dissertation which was about “Islamic movements between violence and non-violence”.

إن لدى جودت سعيد فهما فريدا لآيات القرآن يختلف بشكل جذري عن التفسيرات المتداولة. فهو يرى أن الله يريد في القرآن أن يبعد الإنسان عن الفكر الغيبي ويجعله معتمدا على النظر العقلي في الكون من أجل التوصل إلى السعادة.

من أهم الأدلة التي يكررها سعيد لاستدلال على ذلك قصة الحوار الذي ورد في القرآن بين الملائكة والله بخصوص استخلاف آدم في الأرض. فعند اعتراض الملائكة على استخلاف آدم في الآية 30 من سورة البقرة بقولهمأتجعل فيها من يسفد فيها ويسفك الدماء، تأتي إجابة الله بتعليم آدمالأسماء كلها“.

حسب نظر سعيد فإن الله وهب الإنسان القدرة على تسمية الأشياء، وهو الأمر الأساسي الذي بدونه لا يمكن للإنسان أن يفكر، من أجل أن يتجاوز الإنسان مرحلة سفك الدماء وإفساد الأرض. ومع اعتراف سعيد بأن الإنسان لم يتجاوز إلى الآن هذه المرحلة، إلا أنه على يقين بأن العلوم الاجتماعية والمادية ستشق طريقها نحو تحقيق السلم والرفاه للإنسان.

إن جودت سعيد يركز على استخدام التراث ولغته في التوصل إلى أهدافه إلا أنه فتح بأفكاره بابا واسعا لتفسير معاصر للنص القرآني يخرجه من التفسير اللغوي البحت ويدخله في سياقات جديدة بعيدة عن الفكر
الأصولي
.

Interesting read (and not just because he’s my brother :)


Read these related posts on 360east:

3 Responses to “The School of Adam’s First Son: Jawdat Said and non-violent Islam”

  1. nasimjo Says:

    Exactly!
    Thanx for publishing about this

  2. Eman Abu-Khadra Says:

    Always knew Bashar will become one great journalist.
    Please send him my best regards!

    We used to go to the same class in university before he left to Germany.
    I always had such interesting conversations with him along some friends. It was such a sad day when we knew he would leave, but the most important thing is that he made it :)

  3. AquaCool » Gewaltloser Islam Says:

    [...] Heute erfurh ich, dass mein Kollege: Bashar Humeid, sein Traum ein Journalist zu werden erfüllt hat, und hat eigentlich angefangen, in einer der erfolgreichsten deutsch/arabischen Websites: (Qantara.de), zu schreiben. [...]

Leave a Reply